Budgetbeheer
Wat
Bij budgetbeheer wordt er een budgetbeheerrekening geopend op uw naam. Er wordt van u verwacht dat u al uw inkomsten overmaakt worden op deze rekening, zo kan de maatschappelijk werker uw vaste kosten en eventuele schulden betalen. Daarnaast krijgt u leefgeld voor uw dagelijkse uitgaven. Het doel is dat u met hulp van de maatschappelijk werker uw budget op een constructieve manier leert te beheren zodat u het op termijn terug zelf in handen kan nemen. Een budgetbeheerdossier is in principe beperkt in tijd.
Voorwaarden
- u vindt het moeilijk om uw geld te beheren
- u heeft een beperkt aantal schulden en vindt het moeilijk om afbetalingsplannen op te stellen en te volgen (dit is geen vereiste)
- u bent bereid uw volledige inkomen aan het OCMW over te maken en zelf te leven van een afgesproken leefgeld.
Procedure
- U neemt contact op met het OCMW en geeft aan dat u een vraag rond budgetbeheer hebt.
- Een maatschappelijk werker zal u ontvangen en samen met u, uw situatie bekijken.
- De maatschappelijk werker zal samen met u de meegebrachte documenten overlopen. Indien u nog geen documenten heeft meegebracht, geen probleem, dan zal de maatschappelijk werker u hiermee helpen.
- De maatschappelijk werker zal bekijken welke dienstverlening van het OCMW voor u het meest passend is. U kan zelf beslissen of u ingaat op het voorstel.
- Eens u ingaat op het voorstel, kan het budgetbeheer opgestart worden.
Wat meebrengen?
Bij het eerste contact met het OCMW brengt u best volgende zaken mee:
- Identiteitskaart
- Indien mogelijk
- Lijst van uitgaven die u maandelijks moet doen (bv. huur, energie, telecom, enz.) en uitgaven die u minder moet doen (bv. verzekeringen, enz.).
- Inkomsten die u (en eventuele huisgenoten) heeft.
- Lijst van schulden die u eventueel heeft bij bepaalde schuldeisers (en waar eventueel afbetalingsplannen geregeld zijn).
Het is mogelijk dat de maatschappelijk werker u nog bijkomende zaken vraagt.
Bedrag
Gratis hulpverlening
Deze hulpverlening is gratis.